Vanha Pappila

Pappila 1750 valmisstunut . Täällä ovaat asuneet kirkkoherrat Gustav Avellan, joka oli Kaarle Grönholmin appi, sekä  Fredrik Grönholm.

Pappilan alue sijaitsee vanhan hautausmaan vieressä.  1700-luvun lopulla pappilan alue oli  kooltaan 1 1/3 manttaalia, vuonna 1797 yli 250 hehtaaria.

Kirkot ja pappilat ovat vuosisatoja sijainneet alun perin pienellä saarella. Sekä kirkkoja että pappiloita ollut aikojen saatossa useita. Tyhjäksi jäätyään 1750 rakennettu pappila huutokaupattiin ja siirrettiin joen toiselle puolelle Malmin rusthollin päärakennukseksi ja on edelleen käytössä.

Uusi pappila valmistui Fredrik Grönholmin aikana 1844.  Se oli kaksikerroksinen rakennus, jossa  14 huonetta, ja lisäksi käsitti useita muita rakennuksia.

Pappila paloi (poltettiin) 17.4.1917 punaisten perääntyessä. Silloinen kirkkoherra kahden avustajansa kanssa pelasti edellisenä yönä seurakunnan arkiston kiviskastiin.

Jäljellä on enää kivisakasti ja 1920 valmistunut pappilarakennus, jossa nykyään seurakunnan virastot.

Kokemäen seurakunta