Erland Vitikkalan perhe

Erland Vitikkala (1796 -1838) oli Kaarle Vitikkalan ja Eeva Kristina Vikbergin yhdeksästä lapsesta toiseksi nuorin. Erlandista tuli Vitikkalan isäntä vuonna 1830. Kaarle Vitikkala oli käyttänyt tilalta saamaansa tuloa maakauppoihin, ja myös Erland hankki Marttilan tilan Kauvatsalta yhdelle omista pojistaan (Erland Marttila 1824 -1855). Erland Vitikkala kuoli nuorena 42-vuotiaana isän ja äidin vielä eläessä. Hänen nakkilalaissyntyinen leskensä Loviisa (os. Huru) vastasi sen jälkeen tilan hoidosta. Hänen jälkeensä tila siirtyi pariskunnan pojalle Mikkeli Vilhelm Vitikkalalle (1835 - 1894), joka oli Erlandin kuollessa vain kolmevuotias. Erlandilla ja Loviisalla oli yhdeksän lasta. Tällä hetkellä Erlandin ja Eeva Kristiinan (Sjöstedt) jälkeläiset "kisaavat" tasavertaisesti Suvun suurimman sukuhaaran asemasta. Vitikkalan Suku 2000 -kirjassa Sjöstedteillä on 159 sivua, Erlandin jälkeläisillä 156 sivua! Tauluja kirjassa on Sjöstedteillä 803, Erlandin haaralla 810!

Erland on merkitty 10 vuotta hänen jälkeensä kuolleen isänsä hautamuistomerkkiin. Samalla haudalla olevaan ristiin on merkitty hänen puolisonsa Loviisan tiedot. Kuvan risti on sukuyhdistyksen toimesta oikaistu 2016. Kaarle Vitikkalan puoliso Eeva Kristiina (1766 - 1839) on haudattu samaan hautaan, mutta siitä ei haudalla ole nyt mitään merkkiä. Asian korjaaminen on sukuyhdistyksen toimesta käynnissä ja saadaan kuntoon vielä ennen toukokuun Sukukokousta.

(Teksti: Aino Eskola, Juho Savo ja K.Järvinen (toim.), Vitikkalan Suku 2000)