Antti Korpelan perhe

Kaarle Vitikkalan  ja Eeva Kristiina Vikbergin  seitsemästä lapsesta vuonna 1794 syntynyt ja Kauvatsalla vuonna 1865 kuollut ANTTI otti länsisuomalaisen tavan mukaisesti sukunimekseen KORPELA tultuaan vuonna 1830 Korpelan rälssitalon isännäksi perinnön kautta.

Tämän ikivanhan maalaistalon isänsä Kaarle Juhanpoika Viitikksala oli ostanut turkulaiselta kauppias Juha Sjöstedtiltä vuonna 1800.

Antti jätti jälkeensä peräti 11 lasta, joista neljä kuoli aivan pieninä. Sukuhaaran nykyiset jälkeläiset ovat hänen kolmen tyttärensä eli Eeva Stiinan (k. 1900), Maria Loviisan (k. 1894) ja Vilhelmiinan (k. 1898) synnyttämiä.

Talonpoikaiskulttuurisäätiön perinteisen rakentamisen kunniakilvellä palkittu Vanha-Korpela on nykyisin Yhdysvalloissa asuvan fil.tri Juha Korpelan ja hänen vaimonsa Marjutin omistuksessa. Pariskunnalla on viisi poikaa.

Tarkasteltaessa kunniajäsenemme Kyösti Järvisen toimittamaa ansiokasta ”Vitikkalan suku 2000”-sukukirjaa, voidaan sivumääräisesti todeta, että Antti Korpelan jälkeläiset edustavat siinä (perhetaulut sukuhaaroittain) suhteellisen pientä ihmismäärää vajaan 10 prosentin osuudella.

Niin kuin on asianlaita kuuden muunkin sukuhaaran kohdalla, myös Antti Korpelan jälkeläiset muodostavat tänään varsin kirjavan henkilögallerian. Yleisen yhteiskunnallisen kehityksen myötä huomattava joukko on vuosien saatossa siirtynyt erilaisiin kaupunkiammatteihin myös koulutus tason ollessa varsin monimuotoista. Alkutuotannon eli maatalouden parissa työskentelee enää verrattain pieni joukko tämän sukuhaaran jäseniä lähinnä Kaarle Juhanpojan vaikutusalueella.

Mitä alueelliseen jakautumaan tulee, muutto Satakunnasta pääkaupunkiseudulle on jo pitkään koskenut myös Korpelan sukuhaaran jäseniä. On ilmeistä, että kansainvälistymisen myötä sukuhaaran nuoria saattaa enentyvässä määrin siirtyä maan rajojen ulkopuolelle. Kokemus on osoittanut, että myös Vitikkalan suvun kohdalla ulkomailla olo on ollut omiaan vahvistamaan sukutietoutta, eikä päinvastoin.

Sukuneuvoston kirjuri Leena Kiili toimitti  tekstin

Vanha Korpela 1930 luvulla. Etualalla nkyvän asuinrakennuksen rakennutti Antti Korpela taloa vuonna 1849 kohdanneen palon jälkeen. Sen takana Kalle Vitikkalan rakentama navetta- ja tallirakennus, jonka puuosa paloi toistamiseen 1950.